Mediációról
"Senki se szelte volna át az óceánt,
ha a vihar közepette elhagyta volna a hajót."
(Charles Kettering)
Mi a
mediáció?
A mediáció egy speciális
konfliktuskezelési módszer. A vitás helyzetben mindkét fél közös beleegyezésével
egy semleges harmadik fél, a mediátor jár közben, ő irányítja a kommunikációt. A
mediáció segít oldani a feszültséget, a szorongást. A folyamat során
tisztázódnak a problémák, az érdekek, az elvárások. A mediátor kordában tartja
az indulatokat, ezzel biztosítja a megbeszélés és megegyezés kulturált kereteit.
Ezáltal megtalálhatóvá válnak azok a megoldási lehetőségek, melyek mindkét fél
számára előnyösek. Adott esetben Költséget és időt takarít meg a hosszadalmas
jogi eljárással szemben.
Kiszolgáltatottá válhatok?
A mediátort köti a titoktartás. Diszkréten
kezeli a problémákat, teljes körűen, professzionálisan jár el. Soha nem
kíváncsiságból kérdez. Minden esetben a megoldáshoz igyekszik közelebb vezetni
ügyfelét.
Hogyan épül föl a
mediáció?
A mediáció folyamán a családok egy érzelmileg védett,
biztonságos helyzetben, a mediátor professzionális, objektív és empatikus
vezetésével szembesülnek a problémákkal, mentségeket találnak rá és közben
megtanulnak kommunikálni saját érzéseikről. A folyamat két nagy egységre
tagolódik- az egyéni, előkészítő beszélgetésekre és a közös mediációs ülésre. Az
egyéni beszélgetések során nem a probléma áll a fókuszban, hanem a problémát
kiváltó okok feltárása. Mikor mindkét fél készen áll az érdemi kommunikációra,
mikor kellően nyitottá válnak a kompromisszumra, mikor az indulatok érzelmekké
csitultak, akkor kerül sor a mediációs ülésre. A mediációs ülés alatt rövid- és
hosszútávú stratégiát dolgoznak ki, hogy életüket boldogabbá, komfortosabbá
tegyék. Az előkészítő beszélgetések számát a konfliktus mélysége, a vitás
kérdések száma, az ügyfelek személyes igénye határozza meg. A mediációs ülés 3-5
óra időtartamú, egy érzelmi és egy stratégiai, megállapodási részre osztott,
kötött szabályok között folyó, irányított beszélgetés.
Miért működik
a módszer?
Az általam
alkalmazott, érzelmi központú mediáció eredményessége leginkább abból fakad,
hogy a felek új, hatékony kommunikációs stratégiákkal a birtokukban tárhatják a
másik fél elé érzelmeiket, a közös problémájukról alkotott saját olvasatukat. A
harmadik, független fél (mediátor) biztosítja, hogy mindezt megszakítás, és
mindenfajta reakciótétel nélkül tehessék meg. Ezáltal mindenki összefüggésében
láthatja a másik gondolatmenetét, megértheti korábbi tetteinek, érzelmeinek
mozgatóit. Ez a fajta rálátás nyitja meg a lehetőségét a közös munkának, a
kompromisszumok kidolgozásának, a későbbi, hosszú távú, békés együttműködésnek.
A mediátornak nincs
varázspálcája!
A mediáció nem csodaszer, nem a könnyebbik
út. Hiszen szembenézni félelmetesebb, mint elfordulni. Megállapodni nehezebb,
mint sértetten ragaszkodni az igazunkhoz. Mégis érdemes belevágni, hiszen a
nehéz, olykor fájdalmas, máskor felemelő felismerésekkel is járó munka jutalma
olyan megállapodás, ami mindenki számára előnyös. Amit mindenkinek érdekében áll
betartani.
Tanácsadás
A tanácsadás az együttműködés speciális formája. Díjazásában és menetében hasonlít a mediációs előkészítő beszélgetéshez, és bizonyos esetekben át is alakulhat azzá - ha a közös munka során kialakul annak lehetősége, hogy a konfliktusban érintett másik fél is bevonódjék.
Alapvetően azonban a tanácsadás szerepe, módszerei eltérnek az előkészítő beszélgetésekétől. Ebben az esetben a probléma csupán egy olvasatból ismerhető meg, ezt szem előtt tartva lehet meghatározni a célokat, és kidolgozni a megvalósítás módját.
A hangsúly itt a közös probléma helyett az ügyfél személye felé mozdul el.